Van 1.000 naar 9.000 m2. Johan van Marle wordt met zijn nieuwe bedrijfspand maar liefst negen keer groter. De IJsselmuidenaar: ‘Groei gaat vanzelf, als je maar de juiste focus hebt.’

Met ‘Uitgekookt’ concurreert Van Marle met bezorgdiensten van kant-en-klaar maaltijden. Andere leveranciers vallen vanwege kosten en logistieke problemen vaak terug op diepvries. Maar de voormalige groenteman zweert bij vers, vers en nog eens vers. Met inmiddels 10.000 maaltijden per dag is dat voor Van Marle en zijn team een dagelijkse krachttoer. Vooralsnog groeit zijn groene concept als kool. Met een financiering van ING heeft Uitgekookt onlangs een nieuw pand laten bouwen.

Groenteboer wil meer

‘Mijn ouders hadden een groentewinkel,” zegt de 42-jarige Van Marle. ‘Op mijn 24e nam ik de zaak over. Na een paar jaar achter de toonbank wilde ik vernieuwen. Ik liet een keuken bouwen en nam een kok in dienst. Toen het plaatselijke verzorgingshuis een nieuwe leverancier van kant-en-klaarmaaltijden zocht, vroegen ze mij. Met 150 maaltijden per dag begon het. Al snel werden we ook gevraagd voor de catering van feesten en evenementen.’

Keuze maken

Maar Van Marle leerde toen ook een belangrijke les. Zowel de maaltijdservice als de cateringtak groeiden te hard. Daarmee stegen ook de overheadkosten. ‘Na een interne brainstorm trokken we de conclusie dat we meer continuïteit en focus moesten hebben. Catering is zeer seizoensgevoelig. In de zomer draai je als een dolle maar in oktober valt bijna alles stil. Een paar jaar geleden hebben we vooral voor de maaltijden gekozen. Die maken nu 65% van de omzet uit, 35% doen we in catering & events.’

Mooie cijfers

In cijfers betekent het dat Uitgekookt 10.000 maaltijden per dag maakt en bezorgt. Het vaste team bestaat uit 10 tot 12 koks. Er zijn 90 ondersteunende medewerkers. Daarnaast is er nog een netwerk van 200 bezorgers. In de grote steden werkt het bedrijf met bezorgdiensten. De laatste vijf jaar groeit Uitgekookt met 70 tot 100 procent per jaar.

Wat is je belangrijkste les als ondernemer?

‘Durf te kiezen. Het was best moeilijk om de focus primair op maaltijden te leggen. Voor de koks die we in dienst hebben, bieden juist de cateringklussen de grootste uitdaging. Maar als je kiest, moet je daar ook volledig voor gaan. Ik geloof dat als je goede focus hebt de groei bijna vanzelf komt.’

Wat is het geheim van jouw succes, naast focus?

‘Het belangrijkste is kwaliteit. Onze concurrenten doen meer maaltijden per dag dan wij. Maar dat lukt ze alleen door veel met diepvriesproducten te werken. Dat doen wij niet. Alles bij ons is vers bereid. Consumenten nemen in toenemende mate alleen met vers genoegen. Een tweede succesfactor is dat wij als e-commerce bedrijf eerst de automatisering en het logistieke proces op orde hadden, en pas daarna vol zijn gaan groeien. Soms zie je dat het andersom is, maar dat is een recept voor problemen.’

Welke rol speelt financiering bij jouw groei?

“Groei vergt forse investeringen, bijvoorbeeld in huisvesting. Toen ik offertes aanvroeg voor leningen waarmee we een nieuw pand konden laten bouwen, merkte ik dat er veel verschil is tussen banken. ING was de laatste bank die ik benaderde en ze reageerden als eerste! Ze dachten ook met mij mee, bijvoorbeeld dat ik een groenlabel zou kunnen aanvragen, wat ook een van onze wensen was. Als groene onderneming kun je daarmee betere leencondities krijgen. Die slagvaardigheid is voor mij als ondernemer belangrijk.’

Wat is je grootste uitdaging?

“Ik wil mijn klant beleving bieden. Dat was de reden dat ik in mijn groentewinkel een keuken liet bouwen waar ik een kok aan het werk zette. Maar hoe krijg je beleving bij een online besteldienst? We zullen het meer persoonlijk moeten maken: wie zijn de mensen achter Uitgekookt.

En daarnaast krijgen we in het nieuwe pand een grote cockpit tussen de verdieping, waar mensen een kijkje in de keukens kunnen nemen. Samen met een inspiratieruimte en bezoek aan de telers waar we mee werken gaat dit absoluut beleving brengen!”

Meer artikelen lezen over bijzondere ondernemers en bijzonder ondernemerschap? In deze reeks vind je inspirerende praktijkvoorbeelden. ING is partnerexpert van Business Insider Nederland.

Advertisement